خرید آسان، سریع و راحت از محصولات سایت : 2236117-0910
خرید آسان، سریع و راحت از محصولات سایت : 2236117-0910

طراحی اصولی و استفاده از اکسسوری برای آشپزخانه

برای انجام یک چیدمان اصولی و حرفه ای در آشپزخانه باید وسایلی همچون گاز، یخچال، ماشین ظرفشویی و … در جای مناسب خود قرار بگیرند. علاوه بر آن نیاز است از لوازم دیگری که اکسسوری آشپزخانه نامیده می شوند استفاده شود. این اکسسوری ها در مدل های بسیار گوناگونی موجود می باشند. یکی از پر استفاده ترین انواع آن ها، سوپری کابینت است. با استفاده از این لوازم علاوه بر اینکه فضای آشپزخانه و چیدمان آن بسیار زیباتر به نظر می رسند، وسایل با نظم زیادی در کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت. در واقع سوپری کابینت ها به شما کمک می کنند تا بتوانید لوازم آشپزخانه خود را با نظم و ترتیب خاصی بچینید و جایگاه هر چیزی را در آشپزخانه به خوبی مشخص نمایید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با انواع اکسسوری آشپزخانه آشنا کنیم.

نظم دهنده و اکسسوری آشپزخانه

بهترین چیدمان برای یک آشپزخانه به چه صورتی است؟

همانطور که می دانید آشپزخانه ها از نظر شکل و متراژ با یکدیگر متفاوت اند. اما می توان گفت که در حالت کلی، یک چیدمان استاندارد برای آشپزخانه از اصول و قواعد خاصی پیروی می کند. طراحی کلی آشپزخانه از دو جزء تشکیل شده است که یک بخش از آن مربوط به فضای کلی و بیرونی آن می باشد. بخش دیگر، مربوط به فضای درونی اعم از داخل کشوها، قفسه ها، کابینت ها و … است. برای چیدمان آشپزخانه باید به هر دوی این بخش ها توجه شود. زیرا بخش بیرونی آن چیزی است که در نگاه اول به چشم می آید. اما بخش درونی قسمتی است که علاوه بر زیباسازی آشپزخانه، باعث نظم دهی به لوازم مختلف نیز می شود. امروزه لوازم بسیار گوناگونی تولید و به بازار عرضه شده اند که می توان به منظور چیدمان داخلی آشپزخانه از آن ها استفاده نمود.

منظور از فضای نگهدارنده در آشپزخانه چیست؟

در واقع فضای نگهدارنده به محیط هایی همچون کشوها و کابینت ها گفته می شود که مواد غذایی خشک همچون حبوبات، تنقلات، خشکبار و … در آن ها قرار داده می شوند. همچنین ظرف و ظروفی از جمله قابلمه ها که نیاز به فضای زیادی دارند باید درون این محیط ها قرار گیرند. در گذشته از یکسری نگهدارنده های پایه دار برای نظم دهی به قابلمه ها استفاده میشد. اما به کارگیری آن ها دردسر های زیادی داشت. این نگهدارنده های پایه دار فضای زیادی را اشغال می کردند و ممکن بود ظاهر نامطلوبی به آشپزخانه بدهند. همچنین پس از برخورد با آن ها، ظروف بر روی زمین می افتادند و امکان آسیب دیدن آن ها وجود داشت. به مرور زمان این ایده مطرح شد که فضاهای داخلی آشپزخانه به صورتی بهینه سازی شوند که بتوان تمامی ظروف و مواد غذایی را در آن ها جا داد. بدین منظور از اکسسوری آشپزخانه استفاده می شود که در ادامه مطلب بیشتر با انواع آن آشنا می شویم.

اکسسوری آشپزخانه کاربردی

کاربرد اکسسوری آشپزخانه در معماری

می دانیم که معماری هنری است که هدف اصلی آن، ساخت اصولی یک محیط زیبا می باشد. با این تعریف، می توان گفت انواع اکسسوری آشپزخانه از جمله سوپری کابینت ها یکی از لوازم بسیار پرکاربرد در طراحی داخلی هستند. زیرا این اکسسوری ها علاوه بر این که به بهینه سازی و طراحی اصولی محیط آشپزخانه کمک می کند، منجر به زیبا شدن فضا نیز می شوند. اهمیت این موضوع روز به روز با ورود مدل های جدید اکسسوری به بازار بیش از پیش می شود. به طوری که این اکسسوری ها می توانند ظاهری ویژه، جذاب و بسیار متفاوت به آشپزخانه ها بدهند. از نظر معماری، آشپزخانه ها دارای شکل های گوناگونی هستند. برخی L شکل می باشند و علاوه بر کابینت های دیواری، دارای کابینت های کف نیز هستند. برخی دیگر از آشپزخانه ها دارای جزیره می باشند. چه در کابینت های دیواری و کف و چه در جزیره می توان از اکسسوری آشپزخانه استفاده کرد.

معرفی انواع اکسسوری آشپزخانه و کاربرد آن ها

منظور از اکسسوری آشپزخانه ابزارآلاتی هستند که می توانند از جنس چوب یا فلز باشند. از این ابزار برای نظم دهی درون کابینت ها یا کشوها و قفسه ها استفاده می شود. این اکسسوری ها دارای سایزبندی های گوناگونی هستند و برای هر آشپزخانه ای به صورت اختصاصی طراحی و ساخته می شوند. انواع این محصولات بسیار متنوع است. برخی از آن ها در کشوها و برای پارتیشن بندی آن ها مورد استفاده قرار می گیرند. به طوری که می توان در هر قسمت، لوازم خاصی را قرار داد و با ترتیب در کنار یکدیگر چید. برخی دیگر از این اکسسوری ها برای نظم دهی به شیشه های حبوبات، انواع روغن ها و … به کار می روند. سایر مواد خوراکی خشک همانند سبزیجات، ادویه ها، ماکارانی و … را نیز می توان به سادگی در آن ها قرار داد.

همچنین انواعی از اکسسوری آشپزخانه طراحی شده اند که مخصوص استفاده در فضاهای دور از دسترس کابینت ها هستند. این محصولات در شکل های گوناگونی اعم از ریلی، چرخشی یا کشویی طراحی و ساخته می شوند. استفاده از آن ها می تواند کار افراد را بسیار آسان تر نماید. به عنوان برخی از پر استفاده ترین انواع اکسسوری آشپزخانه می توان به سوپری کابینت، جا ادویه داخل کابینت، سبد پیاز و سیب زمینی و سبد مواد شوینده اشاره کرد. در ادامه به بیان کاربرد هر یک از این اکسسوری ها می پردازیم.

انواع اکسسوری آشپزخانه

سوپری کابینت چیست و چه کاربردی دارد؟

سوپری کابینت یا سوپرمارکت کابینت نام یکی از پر استفاده ترین اکسسوری های آشپزخانه است. این محصول داخل کابینت را به قسمت های مختلف با ابعاد گوناگون تقسیم بندی می کند. در هر بخش که با یک سبد از دیگر بخش ها جدا می شود می توان محصولاتی از جمله مواد خوراکی، مواد شوینده، ظروف و … را قرار داد. سوپری کابینت باید مطابق با سایز و ابعاد یونیت کابینت ساخته شود. این کابینت ها دارای ابعاد متفاوتی هستند و برای قرارگیری سبدهای سوپرمارکت طراحی شده اند. سبدها معمولا به صورت ریلی درون کابینت قرار می گیرند و کمک شایانی به افزایش فضای مورد استفاده و نظم دهی به لوازم آشپزخانه می کنند. با استفاده از این محصولات می توان به نقاط دور افتاده و بی استفاده کابینت ها نیز دست پیدا کرد.

با توجه به ابعاد و عمق این سبد ها می توان از آن ها برای قرار دهی لوازم گوناگونی استفاده کرد. این سبدها قابل سفارش می باشند و افراد می توانند سوپری کابینت هایی با ابعاد مورد نظر را سفارش دهند. این محصولات انواع مختلفی دارند که در این بخش به آن ها اشاره می شویم:

  • سوپری کابینت ایستاده: این مدل خود دارای دو نوع سوپری کابینت یخچالی و سوپری وسط کابینت می باشد. سوپری وسط کابینت مختص نصب در کابینت هایی با ارتفاع بلند است که سبدهای آن به درب کابینت اتصال دارند و با کشیدن این درب به سمت بیرون، سبدها نیز به جا به جا می شوند. سوپری کابینت یخچالی بدین صورت است که بخشی از سبد ها بر روی درب کابینت تعبیه می شوند و برخی دیگر داخل یونیت نصب می شوند. این نوع سوپری به دلیل فضای زیادی که در اختیار افراد قرار می دهد، دارای طرفداران زیادی است.

سوپری کابینت ایستاده

  • سوپری کابینت زمینی: این نوع سوپری ها یکی از متنوع ترین و پرکاربرد ترین انواع اکسسوری آشپزخانه هستند. این سبدها که به صورت ریلی داخل کابینت قرار می گیرند، دسترسی به طبقات کابینت ها را بسیار آسان می کنند. همچنین فضای قابل استفاده را بسیار افزایش می دهند. این سبدها کاربردهای گوناگونی دارند و می توان به عنوان جا ادویه، سبد پیاز و سیب زمینی، سبد مواد شوینده و … از آن ها استفاده نمود. نحوه نصب این محصولات به صورتی است که ریل آن ها می تواند در کنار، کف یا کنج قرار گیرد.

سوپری کابینت زمینی

مزیت استفاده از جا ادویه داخل کابینت چیست؟

ادویه ها یکی از پر استفاده ترین مواد خوراکی هستند که در آشپزخانه و در هنگام آشپزی به کار می روند. استفاده از جا ادویه داخل کابینت می تواند ادویه ها را با نظم زیادی در کنار یکدیگر قرار دهد. در واقع این جا ادویه ها یکی از پر استفاده ترین اکسسوری های داخل کابینت هستند که دسترسی به این مواد را بسیار آسان کرده اند. این محصولات به شکل های بسیار متنوعی در بازار موجود می باشند. به طوری که برخی از آن ها ریلی هستند و برخی دیگر متشکل از سبدهایی می باشند که به درب کابینت متصل هستند. همچنین از نظر تعداد طبقات نیز متنوع می باشند.

در واقع جا ادویه داخل کابینت می تواند نوعی از سوپری کابینت با ابعاد کوچکتر باشد. این محصولات معمولا از جنس استیل هستند و در کابینت های زمینی آشپزخانه نصب می شوند. مزیت استفاده از جا ادویه ای هایی که به درب کابینت متصل هستند در این است که فضای داخل کابینت را اشغال نمی کنند. به همین دلیل شما می توانید از فضای داخل کابینت برای قرار دادن وسایل دیگر استفاده نمایید. شما می توانید جا ادویه داخل کابینت را مطابق با سلیقه خود در ابعاد مورد نظر سفارش دهید.

جا ادویه داخل کابینت

سبد سیب زمینی و پیاز را در کدام قسمت آشپزخانه قرار دهیم؟

امروزه دیگر چیدمان داخلی آشپزخانه ها شبیه به گذشته نیستند. به عنوان مثال شاید یادتان بیاید که در گذشته، سبد پیاز و سیب زمینی را در گوشه ای از آشپزخانه ها قرار می دادند یا آن ها را خارج از آشپزخانه می گذاشتند. اما در عصر حاضر با وجود انواع اکسسوری آشپزخانه، امکانات جدیدتری در این زمینه به وجود آمده اند. برخی از این اکسسوری ها مخصوص قراردهی پیاز و سیب زمینی در داخل کابینت ها هستند و برخی دیگر در خارج از کابینت قرار می گیرند. به عنوان مثال می توان از سبد ریلی پیاز و سیب زمینی نام برد که به عنوان یک اکسسوری پرکاربرد، در داخل کابینت استفاده می شود. این محصولات دارای ابعاد مناسبی هستند و استفاده از آن ها بسیار آسان می باشد.

همچنین انواع دیگری از سبد سیب زمینی و پیاز طراحی شده اند که در داخل کشوها قرار می گیرند. تمامی این تجهیزات برای زیباسازی و منظم کردن فضای داخلی کابینت ها به بازار عرضه شده اند. ممکن است این دغدغه و نگرانی برای شما وجود داشته باشد که مبادا قرارگیری پیاز و سیب زمینی در داخل کابینت موجب فاسد شدن این مواد غذایی شود. اما اصلا جای نگرانی وجود ندارد. زیرا این سبدهای پیاز و سیب زمینی به گونه ای طراحی می شوند که گردش هوا به میزان کافی در آن ها وجود دارد. این موضوع از فاسد شدن این مواد غذایی جلوگیری می کند.

سبد پیاز و سیب زمینی داخل کابینت

سبد مواد شوینده ریلی کابینت چه کاربردی دارد؟

شاید شما نیز این دغدغه را داشته باشید که چگونه مواد شوینده را به شکلی منظم در داخل کابینت بچینید. امروزه وجود سبد مواد شوینده ریلی کابینت این مشکل را به خوبی حل کرده است. این سبدها فضای کافی برای قرارگیری تمامی مواد شوینده با ابعاد گوناگون را دارند و به سادگی مورد استفاده قرار می گیرند. ریلی بودن این سبدها توانسته است دسترسی به نقاط مختلف کابینت را آسان تر کند. همچنین توانسته است مواد شوینده را به سادگی در دسترس قرار دهد. تعداد طبقات و ابعاد این سبدهای ریلی متفاوت است اما معمولا به صورت دو طبقه در بازار عرضه می شوند. نصب بسیار آسان و کاربردی بودن سبد مواد شوینده ریلی کابینت توانسته است این محصول را به کالایی پر فروش تبدیل کند.

سبد مواد شوینده ریلی کابینت

چرا باید از اکسسوری آشپزخانه استفاده کنیم؟

امروزه منازل نسبت به گذشته بسیار کوچک تر شده اند و معمولا افراد در آپارتمان هایی با متراژ نه چندان بالا زندگی می کنند. بنابراین متراژ آشپزخانه ها نیز نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است و این موضوع اهمیت استفاده از اکسسوری آشپزخانه را برای ما مشخص می کند. استفاده از اکسسوری آشپزخانه فواید بسیار متعددی دارد که در زیر به برخی از مهم ترین موارد آن ها اشاره می کنیم:

  • آسان کردن دسترسی به لوازم پر مصرف در آشپزخانه
  • فراهم آوردن فضای بیشتر و افزایش ظرفیت داخلی کابینت ها
  • نظم دهی به فضای آشپزخانه
  • زیبا سازی فضای داخلی کابینت ها و کشوها
  • نصب سریع و آسان در داخل کابینت ها
  • بهینه سازی فضای موجود
  • کیفیت بالا و عمر طولانی
  • عدم زنگ زدگی

با توجه به موارد فوق می توان به اهمیت استفاده از انواع اکسسوری آشپزخانه که در این مطلب با آن ها آشنا شدیم پی برد. شما نیز می توانید با استفاده از این اکسسوری ها، از این مزایا بهره مند شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.